Gert Englund är affärsutvecklare för samtliga varumärken inom Lantmännen Aspen, bland annat Agrol. När han inte jobbar så tycker han om att umgås med familj och vänner. Han står gärna vid grillen och avnjuter en sydafrikansk druva. Lämnar han grillen klättrar han gärna i berg, grekiska Mount Olympus står näst på tur.
Vi tog oss en pratstund med Gert för att få reda på mer om samarbetet mellan Lantmännen Aspen och FFAB.
Hur började din resa på Agro Oil och hur har din karriär utvecklats sedan dess?
– Jag började min anställning som Key Account Manager på Lantmännens oljebolag, Agro Oil år 2003. Drygt två år senare erbjöds jag rollen som marknadschef. En roll som jag har haft fram till den 1 maj 2021 när vi integrerades i Lantmännen Aspen. Min nya roll är affärsutvecklare för samtliga varumärken inom Aspen Group, dvs Agrol, Aspen samt vårt franska bolag, Marline.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa är att jag får arbeta med kreativa människor som brinner för att utveckla affären. Att vi nu efter integrationen har ett riktigt starkt erbjudande inkluderat både smörjmedel och drivmedel är en annan bidragande orsak.
Vad är viktigt för dig när du väljer leverantör?
– Vi följer en noggrann process där ett antal kriterier måste uppfyllas. Det handar om affärsmässiga, etiska och systemmässiga kriterier. Att både vi och leverantören kan växa tillsammans och förstå varandras utmaningar är viktigt. Det hela underlättas naturligtvis av en bra personlig relation
Hur kom du i kontakt med FFAB Legopack?
– Jag vill minnas att det var kort efter jag började på Lantmännen. Vi sökte en kompletterande legofyllare till vår dåvarande smörjoljefabrik. Och jag kan nog påstå att det klickade direkt!
Hur ser ert samarbete ut? Alltså, vad ingår i FFAB:s uppdrag och hur ser arbetsprocessen ut?
– FFAB Legopack hjälper oss främst med fyllning av mindre emballage, 0,6-5 liter, både under Agrolvarumärket men också under våra kunders egna EMV-projekt.
Vilka egenskaper hos FFAB Legopack värdesätter du mest?
– Medarbetarna på FFAB Legopack är väldigt lösningsorienterade och snabbfotade. Lägg till hög leveranssäkerhet kombinerat med personligt engagemang så har du vår relation i ett nötskal.
Om du ska våga dig på en liten trendspaning; vilka av Lantmännen Aspens produkter tror du att vi kommer att få se mer av i framtiden?
– Det blir ett allt större fokus på miljöanpassade produkter. En ledstjärna i Agrols utvecklingsarbete är att våra produkter ska ha så låg miljöpåverkan som möjligt.
Agrols första miljöanpassade produkt, sågkedjeoljan, kom ut på marknaden redan 1983. Sedan dess har vi utvecklat ett stort antal högklassiga miljöanpassade produkter. Idag har vi minst ett miljöanpassat alternativ inom varje produktområde.