Mikael Edsäter är affärsområdeschef för AdBlue för Yara Sverige. När han inte jobbar så tycker han om att umgås med familjen, se efter hus och trädgård och att resa. Det finns dessutom en hygglig chans att du möter Mikael och hans Wachtelhund i Skånes skogar där de jagar klövvilt.
Vi tog oss en pratstund med Mikael för att få reda på mer om samarbetet mellan Yara och FFAB.
Hur började din resa på Yara Sverige och hur har din karriär utvecklats sedan dess?
– Jag har en bakgrund från oljebolagssektorn och har arbetat på Yara i 10 år. Under dessa år har jag innehaft vd-posten för Yara Sverige under två år men idag arbetar jag som affärsområdeschef för AdBlue, samtidigt som jag hanterar Volvo och Scania på europeisk nivå som Yaras kontakt. Jag är även vd för affärsområdet miljöteknik (Environmental Technology AB) där jag i ett nära samarbete med Key Account Manager sköter europeiska avtal med Volvo Scania.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa är friheten och möjligheterna. På Yara Sverige är det högt i tak och det råder en frihet-under-ansvar-mentalitet. Vi har tydliga mål som vi alla arbetar efter och när vi har uppnått dem ges vi stor frihet för fortsatt utvecklande av affärerna. Det är den ena biten.
Den andra biten är att se hur kollegorna utvecklas. När jag började arbeta med AdBlue var affärsområdet väldigt litet. Idag är AdBlueområdet tvärtom, väldigt stort. Att se hur vi som team utvecklar varandra, skriver lyckade avtal och skapar möjligheter är fantastiskt roligt.
Vad är viktigt för dig när du väljer leverantör?
– Vi har en kravspec för våra leverantörer där en mängd kriterier behöver uppfyllas (AVL). Det jag letar efter hos en leverantör är kunskap, förutsättningar, ordning och reda, förmåga att hantera flera order och självklart att man följer etiska regler. Men det är också så att vi inte enbart väljer en leverantör, leverantören väljer också att arbeta med oss. Det är ingen enkelsidig kommunikation från vår sida utan vi förväntar oss att våra leverantörer precis som vi är beredda att satsa och göra investeringar. Utvecklas. Kort sagt är våra leverantörer noga utvalda.
Hur kom du i kontakt med FFAB Legopack?
– Det var faktiskt genom en kund. Jag tycker att jag har väldigt bra koll på leverantörer i legofyllningsbranschen men FFAB hade jag konstigt nog missat. Samarbetet med FFAB är närmast att beskriva som hand i handske och vi har ett långt och bra avtal (ur båda parters synvinkel). För att beskriva vårt samarbete får jag använda ett skånskt uttryck: ”Jag är skitnöjd!”
Hur ser ert samarbete ut? Alltså, vad ingår i FFAB:s uppdrag och hur ser arbetsprocessen ut?
– Det är enkelt. FFAB legofyller 5 och 10 liters förpackningar AdBlue åt Yara, Yaras kunder och även FFAB:s egna kunder.
Läs mer om samarbetet här.
Vilka egenskaper hos FFAB Legopack värdesätter du mest?
– Driftigheten och noggrannheten. FFAB är som gjorda för att göra det de gör.
Om du ska våga dig på en liten trendspaning; vilka av Yaras produkter tror du att vi kommer att få se mer av i framtiden?
– Först och främst; många tror att AdBlue kommer att minska på sikt när elbilarna blir allt vanligare men vi kommer att få se dieselbilar en bra bit framöver. Det är inte bara personbilar som använder AdBlue utan till exempel även tung trafik, gula och gröna maskiner (väg- respektive jordbruksmaskiner) samt dieseldrivna elverk använder produkten för att minska utsläppen av kväveoxider (NOx).
En trend är digitaliserade jordbrukslösningar, alltså digitalisering och robotisering för ett mer hållbart, lönsamt, klimatsmart och fossiloberoende jordbruk. Detta benämns ofta Smart farming eller Farming 4.0. På Yara forskar vi mycket i ämnet Miljöfrämjande lösningar och kemikalier vilket går hand i hand med FN:s globala mål. Det ligger i allas intresse att få vår planet att må bättre oavsett bransch.